Mentalitatea de creștere – mentalitatea fixă (growth mindset & fixed mindset)

Ce face diferența între persoanele de succes, împlinite, și cele care se simt nemulțumite de viețile și realizările lor? Un aspect important, demn de luat în seamă, este mentalitatea. Carol Dweck este cercetătoare și profesoară în cadrul Universității Stanford și studiază de peste zece ani personalitatea, motivația, succesul și dezvoltarea oamenilor. Realizând studii despre aceste coordonate, a cristalizat un concept interesant, menit să facă lumină în problematica succesului personal, învățării și motivației. Aflăm așadar despre “mindset”, care în limba română se traduce prin mentalitate, iar aceasta reprezintă un set de convingeri despre propria persoană și despre însușirile noastre cele mai importante.

Mentalitatea de creștere și mentalitatea fixă 

Este esențial să conștientizăm importanța conceptului de mindset, deoarece puterea convingerilor noastre despre noi înșine, abilitățile ne influențează în mod direct calitatea vieții și performanțele. Modul în care părinții își văd copiii, și modul în care ei transmit copiilor cum îi văd sunt două coordonate primare ale identității de sine. Copilul învață cine este și cum să se raporteze la sine de la cele mai importante persoane din viața lui, părinții. Energia relației de atașament dintre părinte și copil este un material de construcție trainic pentru personalitatea copilului, acesta păstrând toată viața în psihicul lui imaginile de sine povestite de părinți, cuprinzând atât acele părți care au fost apreciate, dorite, încurajate, cât și cele care au fost negate, neglijate. Ceea ce transmitem noi, ca părinți, copiilor, despre ei înșiși, va face parte din bagajul lor toată viața, iar ei își vor construi realitatea pe aceste mesaje primite de la noi.

Atunci când citeam cartea “Mindset”, scrisă de Carol Dweck, s-a așezat Cristi (7 ani) lângă mine și m-a întrebat: “despre ce e?”. I-am explicat puțin despre ce v-am povestit vouă în paragraful de mai sus, iar la final am rezumat: “atunci când crezi că poți, chiar poți!” (aceasta ar fi ideea centrală). I-a plăcut și am mai vorbit și seara înainte de culcare despre carte.

În urma studiilor realizate, Carol Dweck a detaliat două tipuri de mentalitate: fixă și flexibilă. Mentalitatea are un impact extraordinar asupra performanțelor și motivației copiilor, atât în viața de zi cu zi, cât și în ceea ce privește activitățile școlare.

O persoană are o mentalitate de creștere atunci când are încredere că se poate dezvolta și prețuiește eforturile pe care le depune pentru a-și îmbunătăți performanțele. La polul opus, cei care cred că inteligența, talentul și performanțele sunt fixe și nu pot fi dezvoltate, au o mentalitate fixă. Studiile ne arată că persoanele care au o mentalitate de creștere se descurcă mult mai bine în situații dificile, sunt mai perseverente în fața provocărilor, iar această poziționare față de adversități se datorează în mare parte convingerii lor că prin efort și exercițiu își pot îmbunătăți abilitățile și performanțele. Persoanele cu o mentalitate fixă renunță mult mai repede, consideră efortul inutil și tind să se demoralizeze în fața eșecului (cei care au o mentalitate de creștere văd eșecul/greșelile ca pe oportunități de creștere) iar convingerea lor este că nu se pot dezvolta, se resemnează și se plafonează. Privind peisajul din acest punct, acum pare evident (cel puțin pentru mine) cum credințele noastre despre noi înșine, dezvoltare și creștere ne influențează atât de mult performanțele și încrederea în propriile puteri.

Cum ne putem ajuta copiii să-și dezvolte mentalitatea de creștere? 

Unul din citatele mele preferate este „Modul în care vorbim cu copiii noștri devine vocea lor interioară” (Peggy O’Mara) și ne poate ajuta să modelăm mentalitatea de creștere în copiii noștri. Dacă noi înșine schimbăm ochelarii cu care ne privim pe noi înșine, cu care privim viața, vom avea și noi mentalitate de creștere și astfel copiii vor prelua foarte ușor această viziune.

Transformarea mesajelor pe care le transmitem copiilor este un alt pas important în demersul cultivării mentalității de creștere: atunci când le apreciem eforturile, în locul rezultatului final, motivația intrinsecă devine mai puternică. De asemeni, reacțiile noastre în fața greșelilor pe care le fac copiii, le modelează mentalitatea în una din cele două direcții. Așa că ia-ți câteva momente de gândire și întreabă-te: “prin reacțiile mele îmi ajut copilul să vadă greșelile și eșecul ca oportunități de învățare? îl ajut să progreseze în așa fel încât data viitoare să facă mai bine? cum îmi pot schimba eu comportamentul ca să îl ajut să se dezvolte?”.

De asemeni, a gândi cu voce tare atunci când voi, părinții, faceți o greșeală, sau vă confruntați cu un eșec, îi poate ajuta pe copii în dezvoltarea mentalității de creștere (growth mindset). “Aici am greșit pentru că (…) și mă simt (…), dar pe viitor pot îmbunătăți (…) și pot proceda așa (…) pentru a obține rezultate diferite.”

Între multele discuții pe care le aveți cu copiii, introduceți și subiecte precum creier, neuroplasticitate, învățare, dezvoltare. Le va fi tare de folos să știe despre neuroplasticitate (de altfel e o caracteristică fascinantă a creierului), iar această informație contribuie la mentalitatea de creștere pentru că le arată că putem învăța și ne putem dezvolta continuu.

Vă invit să urmăriți acest interviu cu Carol Dweck, să citiți Mindset și, dacă sunteți curioși să aflați ce tip de mentalitate aveți, să faceți acest test. Iar în continuare, am realizat un infografic despre growth mindset și fixed mindset.

Citeşte şi:

Nu pot să iert!

2018-07-01 15:46:37
alexamoga

8

Părinți în era digitală

2018-01-31 02:11:21
alexamoga

8

În ochiul furtunii

2018-01-22 13:19:34
alexamoga

8

Rânduri despre copilăria mea

2017-11-15 17:26:25
alexamoga

8

Ca mersul pe bicicletă

2017-10-18 16:20:22
alexamoga

8

Gânduri despre limite

2017-10-16 17:36:52
alexamoga

8

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *